tisdag 4 januari 2011

Ibland så vill min längtan att jag skall bli poet.
Ibland så vill min längtan att jag skall måla.

Min längtan vill saker. Ibland.

Jag har börjat att fatta saker. Enkla viktiga saker.

Livet har liksom steg för steg blivit begripligt. OCH ju mer som jag tror mig förstå. JU mer självklart blir det att jag oftast trott fel.

Livet är inte snällt. Människor är inte snälla. Livet och människor bara är. Resten är upp till mig.
JAG har börjat att FATTA.......tror jag.

Så här någonting:
Livet är på något sätt alltid konstant. Saker pågår. Utan värdegrund.
Resten är skiftningar i modet. Ena dagen skall alla göra si, och nästa dagen skall alla göra så.
Det brukar ta ungefär 1 sekund för alla att ändra målbild, att ändra värdegrund och att skaffa sig en ny självklar fiende. Gott och ont är ord som löper bredvid oss alla. Men dessa värderingar förändras ju hela tiden. Kristian tyrann var känd som Kristian den gode. Dracula var en lokal hjälte. Det verkar som att alla ONDA även varit GODA i andras ögon. OCH samtidigt. Västvärlden hyllade Saddam för att senare avrätta honom. Bin Laden var länge våran stora hjälte för att sedan bli jagad. Det är ju inte personerna som plötsligt har förändrats. Det är ju sammanhangen som vridits en aning. OCH då menar jag en ANING. Det är skört som fan ALLT är skört som fan. OCH det är väl den insikten som har fått mig att förstå att jag måste ta SAKER för vad dom är. ENKELT och självklart. Ifall allt är så SATANS skört. ALLTID. Så måste jag försöka att bli lite mindre SKÖR själv. För BALANSENS skull. Jag vill försöka att ÖVERLEVA livet. Jag vet. Det är inte LÄTT. En hobby att försöka ÖVERLEVA LIVET. För att lyckas med det så måste jag TÅLA omgivningens ständigt skiftande regelverk. Jag måste TÅLA att ÄGA alla DÖDSSYNDERNA. Jag måste bli STARK nog. ENDA vägen som jag har funnit är att göra något åt saker som jag har DIREKT makt över. Ifall jag sätter mig i situationer och samtidigt är SKÖR så kommer jag aldrig att ÖVERLEVA. LIVET kommer att äta upp mig och SPOTTA ut mig. OCH ingen kommer att se när det händer. ALLA kommer att gå förbi. MEN ifall jag gör vad jag kan för att vara STARK så kan jag tillåta mig att i den STYRKAN vara svag. VÄRLDEN ser ut SOM världen ser ut. ATT göra ÄR att VISA. ETT sätt att förändra. JAG har börjat att träna. JAG har börjat att äta och sova. Nu så skall jag börja att GÖRA. HELA jävla krossandet av SYSTEMET behöver folk som GÖR saker. Gör saker och TÅL. Jag jagar pengar för att överleva. JAG måste förhandla, medla och krympa mina idéer så att någon ger mig pengar till mat. Jag måste alltid be om lov för att FÅ pengar till mat. OCH jag måste vara TACKSAM när jag ÄTER. Bredvid mig så går KUNGARNA och DROTTNINGARNA. Dom som aldrig behöver be om LOV. OCH jag få inte vara AVUNDSJUK. Jag får inte HATA. Jag skall tycka att det är som det skall vara och som det alltid har varit. KUNGARNA och DROTTNINGARNA är födda in i frihet. DOM kan LEKA livet. JAG VILL OCKSÅ LEKA LIVET. Men jag måste be om lov. INTE IFALL JAG BYGGER MIG STARK NOG. Ifall jag lyckas se bortom lögnen. Ifall jag tillåter mitt HAT blomma och min AVUND växa.
1. Högmod - superbia = (storhetsvansinnefåfänga; eller åtminstone övermodHybris)
2. Girighet - avaritia
3. Vällust - luxuria = (otukt eller begär)
4. Avund - invidia
5. Frosseri - gula
6. Vrede - ira = (I vissa fall även hämnd)
7. Lättja
Ifall man lyckas att undvika dessa SYNDER så blir man ju den ABSOLUTA slaven utan möjlighet till REVOLT.
JAG som inte är KONUNG skall alltså ha dåligt samvete över att jag inte är tacksam i mitt TRÄLSKAP.
Som sagt. Jag skall bygga mig stark! Stark bortom begreppet styrka. Sedan så skall jag KLÄ av alla KUNGAR och DROTTNINGAR. Jag skall KRÄVA allas RÄTT att vara KONUNG över sin JÄVLA existens. KUNGAR behöver aldrig träna för att ÖVERLEVA. Jag känner en sådan jävla AVUND att att jag skall GÖRA något åt saken. JAG SKALL LEVA DÖDSSYNDERNA! Jag kan bara överleva via dom. Jag TAR mig RÄTTEN att bli EVIGT FÖRTAPPAD. Jag tar mig rätten att att LEVA som KONUNGARNA. OCH plötsligt så rätade han på ryggen och sade: Jag är stor nog nu. Jag klarar mig själv. Jag behöver aldrig mer tillbe.  
Systemets bästa LÖGN är att jag kan fantisera om att jag kan bli som KUNGARNA. Jag vet att jag inte kan det. Jag vet att KUNGARNA vill att jag skall tro att det enbart är mitt eget fel. Jag vet att drömmen är en av kuggarna i MAKTENS skapelse. Jag vet att jag är den jag blev tillsagd att vara. MEN ibland så tror jag att det kan gå.
Jag vet att jag är LURAD att försöka. Då så. Då försöker jag väl. :-) KUNGARNA blir alltid ROAD av mina försök.
/ KRAM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar