lördag 27 november 2010

Iggel Piggel

3, 2, 1, 0 Lets go

Allt mörkt

Plötsligt belyses ett hyrsläp mitt på scenen
Den bilden fryses i ca 2-3 min under total tystnad
Jag startar Iggel Piggel som kör sin sång samtidigt som jag projicerar hela bakfonden mha handkamera
Jag går omkring i sakta mak och sätter i gång alla ljudleksaker och kasettbandspelare
Ljudbilden växer med ljud av ord, leksaker, porr och skrik mm Start med lek växer mot porr och skrik
Mha handkameran så projiceras allt i förändring. Hela bakgrunden
Skitigare och skitigare
Allt förändras mycket sakta
Med styrda spottar så dyker tre kvinnor i brudklänning upp
Dom kör en simultan Carrie
Släpvagnen öppnas och belyses. Innehåller en skitig madrass och p-flaska + skräp mm
Handkameran projicerar detaljer. P-flaska, madrass mm
Porrljuden + skriken har nu sin pik
Rök, lasrar och allt skit pikar
Plötsligt så tystnar allt och lokalen mörkläggs.
Tyst och mörkt i 1 min
Här startar åter Iggel Piggel och projiceras åter genom röken i ca 2 min

Något åt det hållet. En start på en fundering. Handkameran är viktig för valda detaljer.

Väldigt myckt pågår samtidigt. Rörigt som bara den. För mycket av allt?

Bort med det mesta!

Bort med:
Ljudleksakerna
Bröllopps Carrie
Rökmaskinen

Kvar:
En bandspelare
Ett släp
En Iggel Piggel
Handkamera
Projiceringarna

Kallt och rått

Jag är mickad och fri att prata
Ordflöde av mig tillsammans med ljud från min bandspelare?

Och vad har Iggel Piggel här att göra?

Bara Släpet, bandspelaren, handkameran och mig?

Oerhört avskalat och naket?

Skört, rent, tydligt och enkelt.

Så får det bli!
Kvar är så "ljudbilden" och mina ord?

Det tar vi och funderar på. Jag sover på saken. Visuellt så känns detta rätt.
Ett hyrsläp framför en projicering av ett hyrsläp och dess öppnande.
Innehållet i släpet blev plötsligt det centrala. Så skall det vara!!
Ok! Det visuella är klart. Nu saknas 20 minuter flöde av ord. Jag fick plötsligt en idé.
Nu blev allt plötsligt intressant. Så nu måste jag bara hålla käften. Viktiga saker håller man käften om.
Plötsligt så föll allt på plats. Jävlar vad bra. Så bra. Galet bra!!!!!
Och plötsligt blev allt minst en timme långt. Lätt hänt :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar