tisdag 28 september 2010

Ibland så vill jag gifta mig.



En sed som inte var så upplyftande var att det planterades två granar, som barkades men behöll en stor del av toppens krona. De fick stå kvar så länge som möjligt. Den ena representerade bruden, den andra brudgummen. Den vars gran föll först skulle också dö först.




............bröllop ofta inte hade något med kärlek att göra.

Älska i nöd och lust...tills döden skiljer oss åt


Jag tror ibland att jag borde gifta mig. Jag gillar tanken på, i nöd och lust. Ett sorts kontrakt som skiter i kärleken. Ett bestämmande av något. Jag talade med en frikyrkopastor en gång om det här med frälsning. Hur hade han upplevt sitt möte med gud? Han svarade att han inte alls hade mött gud. Han hade bara bestämt sig. Han tog ett beslut att vara frälst och sedan gick han vidare i livet. Rätt coolt. Många bröllop är också tagna av beslut snarare än kärlek. Rätt coolt. Ok. Jag har inte tänkt att gifta mig i dag. Men när jag gifter mig så vill jag gifta mig på grund av att jag har tagit ett beslut. Inte på grund av kärlek. Beslut är på något vis vackrare. I nöd och lust tills döden skiljer oss åt. Tung mening. Jag tror att jag gifter mig med vem som helst. Det spelar nog ingen större roll. Ett kontrakt som efterlevs. Men vissa krav har jag och det är att hon skall ha humor. Inte vilken humor som helst, utan humor som går ut och in i min humor. Ingen humor, inget bröllop. Hon måste även vara attraktiv. Jag kan inte gifta mig med en kvinna som jag inte är sexuellt attraherad av. Inget sex, inget giftermål. Intelligent. Hon måste naturligtvis vara intelligent. Helst intelligentare än mig. Ingen intelligens, inget bröllop. Hon måste vara fri i sinnet. Ifall hon har en massa strama regler så går det ju inte. Strama regler, inget giftermål. Impulsiv är bra. En leva i nuet människa. Hon måste absolut vara människa. Eller en söt alien från någon annan planet. Eller en sån där superhjälte. Men människa känns bra. Hon måste tycka om saker. Leka. Hon måste vilja leka. Leka är jätte viktigt. Jag vet inte riktigt vad det betyder att leka, men det är jätte viktigt. Hon måste självklart vara självständig och strunta i vad jag tror är rätt. Jag vill inte gifta mig med mig själv. Hon får tycka om mig ibland, ifall hon vill. Det finns säkert fler saker som är viktiga, men dessa saker täcker nog det mesta. Så får det bli. Jag gifter mig med vem fan som helst. Jag tar ett beslut..........


och en ära för värdfolket om man kunde supa gästerna under bordet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar