onsdag 22 december 2010

Jag tycker om att tänka högt. Att leka med "verkligheter". Att fantisera. Att vara NYFIKEN :-)

Jag tycker om film och böcker. Jag tycker om berättelser.

Jag börjar att tycka om min blogg.

Jag skriver och sedan så läser jag.

Oftast så inser jag att det jag skrivit är fel. Så är det mycket även när jag talar och tänker. Jag hör mitt eget resonemang och inser att jag har fel. Då ändrar jag orden och meningarna. Liksom för att söka "rätt". Vända och vrida på saker. 

Jag läste nyss mitt resonemang om bollplank. 

Jag blir bara skitglad att det finns bra samtal. Att det finns bra människor. Jag glömmer det ibland.
Och då kör jag racet själv. Mest för att jag tycker att det känns säkrast så.
Men det är ju rätt korkat. Jag tycker att jag är rätt korkad. Rätt ofta. Men på nå´t skojigt sätt. 

Jag bryr mig inte om mycket egentligen. Man jag gillar saker.
Jag gillar STRÄNGTEORIN. Forskningen kring det minsta. Det som håller i hop allt.

Så här: Man har alltid sökt den "GUDOMLIGA" lösningen på allt. Det "rena", det absoluta.
Allt skall vara en färdig "maskin" som är vacker och evig.
Den "GUDOMLIGA" formeln som inte är flexibel, som bara har RÄTT eller FEL. SVART eller VITT.
Det som avviker är smuts i maskineriet. Det måste hånas, fördömas och helst tvättas bort.
Den "GUDOMLIGA" maskinen kräver underhåll och förpliktelser. Den har en inbyggd värdegrund. OCH den kräver gemensam lydnad. ALLT är ABSOLUT. ALLT har en GIVEN roll.
En verklighet som bygger på underhåll och renhållning är en KORKAD verklighet. Den är samtidigt väldigt farlig. För att maskinen skall hållas i gång så måste saker vara GEMENSAMMA. Kärnfamilj, arbete, GENUS frågor och nå´n sorts tacksamhet mitt i allt. Plus kravet att vara den förbestämda 
A-människan. Allt annat är avvikande och smutsigt. Detta maskineri kan naturligtvis inte existera. Men på nå´t vis så gör det det i alla fall. Vi lever väl alla med ett dåligt samvete. Att inte passa in. SKITMASKIN!!! Naturligtvis är denna maskin en förljugen konstruktion. Men vi lever i den.




Hoppsan vad många ORD det blev. Jag får väl sudda ifall jag orkar. ELLER inte :-)

Min kärlek till STRÄNGTEORIN är denna:

I grunden finns inga värderingar. Absolut ingen strävan efter skönhet och ingenting är KONSTANT.
Här finns den stora POÄNGEN. Allt tillåts att finnas och ALLT är välkommet.
STRÄNGTEORIN bygger på hål, REVOR, lappande och lagande. I grunden så är allt ett FÖRLÅTANDE SKITIGT kaos där allt är ALLTID. Det kan inte finnas SMUTS som behöver tvättas i och med att SMUTSEN är kontruktionen. En oerhört hållbar KONSTRUKTION som inte kan FÖRGÖRAS. En KONSTRUKTION som sväljer BOMBER. OCH den skiter fullständigt i ALLT. Den behöver ingen KÄRNFAMILJ, inga normer. INGA böner och inga OFFER. BRA grund att bygga på.

STRÄNGTEORIN har heller inga KONSEKVENSER. Det är HELT upp till oss att bygga BERÄTTELSER. STRÄNGTEORIN tål vilka berättelser som helst. TÄNK en värld som tillåter ALLAS INDIVIDUELLA berättelser. Vi är ALLA ALLTID välkomna. Vi har FRIHETEN att leva UNDER våra personliga funderingar utan urvattnad medling. VI GÖR VAD FAN VI VILL.

Jag säger bara: Heja strängteorin. 
Jag gillar att fundera.

Och nu skall vi se vad jag hittar för bilder att trycka in i inlägget.

Obestämdhetsrelationer åt alla :-)

OCH här kommer JULEN. Fatta att den finns kvar 2010. Maskinen lever och frodas.
Kärnfamiljen stänger in sig, frossar i lögner, spyr och leker gudomliga. OCH ALLA har dåligt SAMVETE. Maskinen klappar händerna.
KLAPP KLAPP fy fan

ps. Jag har skrivit om delar av gårdagens inlägg. Det kändes så hårt och jag känner mig mjuk.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar