tisdag 21 december 2010



Bollplank.

Jag har alltid föraktat bollplank!

Att ge eller ta råd.
Jag har ALLTID föraktat råd.

Vad tror du om detta?
Vad vet väl jag?

Eller

Svaret: Gör det, eller, om jag vore du så..... Men du är ju inte jag.. Du är ju du.
Oftast så är väl frågan redan besvarad när den ställs?
Tycker du att jag ska?
Allt annat än ett ja på frågan är väl slöseri med tid och till och med oförskämt... eller?

Jag har aldrig förstått rådens, eller bollplankens funktion.
Fast det är ju fel. Jag har ju alltid tagit råden och bollplanken på allvar.

Allt handlar om allvaret. Slentrianfrågan svarar jag alltid JA på.

Men dom andra frågorna?
Dom som betyder?
Jag har använt mig av I CHING som rådgivare. Jag har gått till spågummor och spågubbar. Jag läser HOROSKOP och jag ber vänner och främlingar om råd.
I CHING är bästa bollplanket. Vrider till samtalet "in absurdum". Ger rakt på! Kastar orden i bakhuvudet på en. För att nästa sekund attackera rakt framifrån. Man träffas och man bryr sig. 

Jag har  haft fantastiska människor som bollplank. Total ärlighet i vardagen.
Bra bollplank känns UTROTNINGSHOTADE
ALTERNATIVA svar känns borttvättade.

Jag hade ett samtal i går. Plötsligt så kände jag igen lite av glädjen att bolla.

Jag insåg att jag älskar en del samtal.

Men samtidigt så insåg jag min ovana i bollandet.
Det är ju när man talar om allt på det självklaraste av sätt som samtalet är. Det finns inget drama. Allt är ord som handlar om verkliga saker.

Jag vet inte... men plötsligt... så kom jag i håg. Bra samtal gör allt MYCKET GLADARE.

OCH tillsammans så skapar man en skön distans till "verkligheten" och reder ut lite grann. :-)
PÅ ALLVAR :-) SKOJ!!! RESPEKT och PEPP!

Vi kan göra varandra lite mindre sköra ifall vi TAR varandra på varsamt allvar! PEPP!

ps.
Att få vara sin sköraste sida.
Sitt ärligaste inre.
Och blanda in dom bollarna.
UNDERBART!
Ta emot DÅ. :-) EN VIKTIG DEL AV DEN STORA LEKEN.

Eller så här.
Jag kände plötsligt igen lite av dom naturliga samtalen som tillåts innehålla saker.
Konstigt. Samtal borde alltid få innehålla saker utan att knivar kommer fram.
Bra bollplank har inga vapen.
Dom flesta människor är beväpnade.
Dom är livsfarliga bollplank.
Så är det nog.
Jag samtalade med en obeväpnad människa.
Jag tycker om obeväpnade människor.

Det känns löjligt men jag hade faktiskt glömt.
Det var jätte länge sedan jag träffade en obeväpnad människa.
Så vacker!!! Jag har aldrig hatat BOLLPLANK. Jag har bara glömt att det finns obeväpnade människor.
Kändes löjligt unikt!! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar